همان‌قدر که طبیعت از خلأ بیزار است و بسرعت آن را پر از هوا می‌کند، انسان هم از سکوت بیزار است و به همان سرعت قصد شکستنش را دارد. از ساعت‌های اولیه صبح تا اواخر غروب زیر بمبارانی از سروصدا قرار داریم؛ دستگاه‌های پخش موسیقی، ترافیک، ماشین‌ها، تلویزیون‌ها، مراکز فروش و رستوران‌ها.

ما در دنیای پرهیاهویی زندگی می‌کنیم که لحظه‌ای آرامش نداریم. در مسیر کار به رادیو و موسیقی گوش می‌کنیم. به محض این که به اداره رسیدیم با این و آن شروع به صحبت می‌کنیم و وقتی به خانه برمی‌گردیم؛ با سروصدای ظروف آشپزخانه، داد و هوار بچه‌ها و صدای بلند برنامه‌های تلویزیون سر و کار داریم. آنقدر قیل و قال وجود دارد که نمی‌توانیم فضایی بیابیم صدایی در آن موج نزند، اما دیگر وقت آن رسیده است اندکی به سکوت و آرامش فکر کنیم.

بنابر تحقیقات معلوم شده است سروصدای موجود برای سلامت انسان چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی بسیار مضر است و عواقب بدی از خود برجا می‌گذارد؛ از فشار خون گرفته تا افزایش هورمون استرس و خطر حمله قلبی. حتی محققان به این نتیجه رسیده‌اند سروصدا سلامت کودکان را نیز به خطر می‌اندازد و از توانایی یادگیری، رشد و عملکرد مناسبشان می‌کاهد. همچنین شنوایی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه دچار ضعف در کلام، زبان، مهارت‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی می‌شوند.

سکوت شفابخش

سکوت واقعی، گنج باارزشی است که اگر آن را بخوبی بشناسید، می‌تواند فواید درمانی بسیاری داشته باشد و با آرام‌کردن ذهن و روح، زندگی را برایمان شیرین‌تر و آسان‌تر کند.

سکوت، سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، فشار خون را در سطح عادی نگه می‌دارد و فرد را از اضطراب و هیجان بی‌مورد دور می‌کند. روی دستگاه عصبی اثر بسیار خوبی می‌گذارد و آرامش بخش است.

سکوت روی سیستم هورمونی بدن نیز اثرگذار است و آن را بخوبی تنظیم می‌کند. حتی جلوی ایجاد جرم در رگ‌ها را گرفته و از حملات قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. اگر به دلیلی در بدن خود احساس درد می‌کنید، سکوت می‌تواند از دردتان بکاهد، توانایی درک و هوش را بالا می‌برد و انرژی بیشتری برایتان فراهم می‌کند.

تاثیر سکوت بر روح و روان

سکوت فواید روحی بسیاری دارد. اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و از دست سروصدایی که گاهی در ذهن می‌پیچد رهایتان می‌سازد، باعث می‌شود به زمان حال توجه بیشتری نشان دهید، قدرت تمرکز را بالا می‌برد، افکار منفی شما را که موجب عقب‌ماندن در زندگی می‌شود، از ذهن بیرون و کمک می‌کند رفتار بهتری با اطرافیان و کسانی که دوستشان دارید، داشته باشید. سکوت قدرت تخیل شما را افزایش می‌دهد و هنگام برخورد با مشکلات می‌توانید به راه‌حل‌های مناسبی دست پیدا کنید. وقتی در سکوت به کار بپردازید، علاوه بر این که سریع‌تر کارتان را انجام می‌دهید، با ذهن فعال و متمرکز می‌توانید خلاق‌تر عمل کنید و از کارتان لذت ببرید. در ضمن وقتی توانایی سکوت‌کردن داشته باشید، هنگام مواجهه با مشکلی، سر کار یا هر جای دیگر، قبل از این که حرفی بزنید یا اقدامی صورت دهید می‌توانید سکوت کنید و مشکل مطرح شده را خوب بشنوید و با فکر کردن درباره آن راه‌حلی مطرح کنید. با شنیدن می‌توانید تمام زوایای مشکل را درک کنید.

استفاده درست از سکوت

همان‌طور که برای آرامش و سلامت‌ به سکوت و محیط عاری از سروصدا نیاز دارید، باید خودتان هم بیاموزید که بموقع و بجا سکوت کنید، زیرا با این کار از فواید اجتماعی سکوت هم لذت می‌برید.

1 ـ توانایی درست شنیدن

تعداد کمی از مردم، این کار را درست انجام می‌دهند. ما فقط زمانی ساکت هستیم که منتظریم نوبت صحبت‌کردن ما بشود. وقتی به صحبت کسی گوش می‌دهید و نمی‌توانید در برابر این که درباره چه چیزی می‌خواهید حرف بزنید، مقاومت کنید، باید گفت سکوت‌کردن را بدرستی نیاموخته‌اید. سکوت کمک می‌کند تمرکزتان به طرز شگفت‌آوری بالا برود. بنابراین هنگام شنیدن سخن دیگران باید ذهنتان را آرام کرده و به معنای واقعی کلمه سکوت کنید و حتی در ذهن‌تان چیزی را آماده گفتن نکنید. وقتی این کار را انجام دهید، به مرور متوجه می‌شوید توانایی شنیدنتان بسیار افزایش یافته و از فواید آن که یکی افزایش دانشتان است، لذت خواهید برد. به خاطر بسپارید شنیدن بسیار قدرتمندتر از صحبت‌کردن است. شما با حرف زدن چیزی نمی‌آموزید بلکه در شنیدن است که موضوعات جدیدی یاد می‌گیرید. در ضمن تا وقتی سخنان دیگران را بخوبی نشنویم، نمی‌توانیم روی رفتار دیگران اثرگذار باشیم یا از باورهای خودمان سخنی بر زبان آوریم.

2 ـ شناخت اطرافیان

سکوت شما موجب ایجاد فضایی برای دیگران می‌شود که خود را مطرح کنند. خصوصیات ظاهری افراد در عرض چند ساعت تا چند روز سخن گفتن مشخص می‌شود، اما شناخت برخی ویژگی‌های اخلاقی که در نهاد انسان است حتی سال‌ها طول می‌کشد. اگر سخنان دیگران را بدقت گوش کنید، با کمک سخنان ادا شده و نحوه بیان آن عبارات تا حد زیادی به منش و اخلاق گوینده پی خواهید برد و او را بهتر خواهید شناخت.

3 ـ جذابیت و نفوذ به قلب دیگران

افراد بیش از هر چیز، دوست دارند شنیده و درک شوند و کسی که این کار را برای آنها انجام دهد، می‌تواند بر آنها نفوذ و در قلبشان جا باز کند.

4‌ـ خودداری

وقتی اولین واکنشتان نسبت به حرفی که می‌شنوید یا چیزی که می‌بینید و در شما واکنش قوی احساسی ایجاد می‌کند، سکوت باشد، نشان‌دهنده این است که بسیار خوددار هستید. تمرین این نوع رفتار به شما کنترل نفس را می‌آموزد و به مرور زمان این ویژگی بخشی از وجودتان خواهد شد و با بروز هر موضوع ناراحت‌کننده واکنش تند ونسنجیده از خود بروز نخواهید داد.

5 ـ عقل و خرد

وقتی قرار است با مشکلی دست وپنجه نرم کنید، سکوت اولیه به شما کمک می‌کند بخوبی فکر کنید و رفتاری هوشمندانه در پیش بگیرید، به طوری که شما را به هدفتان که حل مشکل است، نزدیک سازد نه این که با انجام کاری احمقانه اوضاع را بدتر کنید. به این نوع سکوت در عالم پزشکی «درمان با گذر زمان» می‌گویند. گاهی در برابر مشکل فقط باید سکوت کرد و عاقلانه‌ترین کار، انجام ندادن کار است.

روش‌های تمرین سکوت

در یکی از اتاق‌های خانه که سروصدا به آن کمتر راه دارد، به تمرین سکوت بپردازید. هر روز برای این تمرین وقت بگذارید. این روش به شما یاد می‌دهد چگونه سکوت کنید. بهترین زمان صبح خیلی زود است. در غیر این صورت، زمان غروب توصیه می‌شود. هنگام تمرین سکوت، سروصداهای اضافی حتی صدای فن رایانه را حذف کنید.

تا آنجا که می‌توانید، هنگام تمرین سکوت تنها باشید. البته می‌توانید همراه دیگران که آنها نیز به سکوت نیاز دارند، به تمرین بپردازید.از 15 دقیقه در روز به مدت یک ماه شروع کنید و بتدریج آن را به روزی یک ساعت برسانید.

به تفریحاتی مشغول شوید که نیازی به سروصدا ندارد؛ مثلا نقاشی‌کشیدن یا کتاب خواندن.

وقتی با دیگران صحبت می‌کنید، میان کلامشان ندوید و تا پایان حرف‌هایشان سراپا گوش باشید. بعد از مدتی فواید سکوت را بخوبی درک خواهید کرد.

psychologytoday / مترجم: نادیا زکالوند

منبع : ساکت باش مردآوای دل‌انگیز سکوت
برچسب ها : سکوت ,دیگران ,تمرین ,می‌کند ,انجام ,هنگام ,سکوت کنید ,هنگام تمرین ,تمرین سکوت ,سخنان دیگران ,بالا می‌برد